"Ludzie listy piszą: zwykłe, polecone". Tym fragmentem utworu zespołu Skaldowie można byłoby zobrazować sytuację, która w ostatnich tygodniach towarzyszy budowie tunelu średnicowego powstającego w Łodzi. Jak już opisywaliśmy,
.
W międzyczasie
wiceprezydent Łodzi Tomasz Piotrowski napisał do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka. W tej ostatniej sprawie poprosiliśmy o komentarz. Oto jak wspomniany resort odniósł się do tej korespondencji.
Ministerstwo: Nie ma w planach przerwania inwestycji Ministerstwo Infrastruktury podkreśla w e-mailu, że budowa tunelu średnicowego w Łodzi to jedna z najważniejszych kolejowych inwestycji w kraju i ma ona kluczowe znaczenie dla połączeń pasażerskich w centralnej Polsce. Zarówno strona rządowa, jak i PKP Polskie Linie Kolejowe "nie planują jej przerwania".
– Resort rozumie ciężką sytuację mieszkańców kamienic, którzy nie mogą wrócić do swoich mieszkań z uwagi na problemy związane z budową tunelu średnicowego w Łodzi – zaznacza rzeczniczka ministerstwa Anna Szumańska. – Dlatego MI wspólnie z inwestorem (PKP Polskie Linie Kolejowe), generalnym wykonawcą (Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów) i miastem starają się o jak najszybsze wznowienie prac i zminimalizowanie utrudnień dla mieszkańców – deklaruje.
W informacji z resortu czytamy, że "PKP PLK współpracuje z miastem w zakresie zapewnienia lokali zastępczych. Do tej pory przekazano 13 lokali, z czego 4 wyremontowane przez wykonawcę". – Odszkodowania są realizowane w ramach polisy ubezpieczeniowej wykonawcy – dodaje urzędniczka.
– W październiku pełnomocnik reprezentujący wszystkich właścicieli lokali spod adresu 1 Maja 21 poinformował, że ma komplet zgód na rozmowy o sprzedaży nieruchomości. Jedynie zgoda wszystkich właścicieli lokali umożliwi ich odkup przez PKP PLK – kontynuuje Szumańska. – Prowadzone są konsultacje z ekspertami geotechnicznymi i konstrukcyjnymi w celu minimalizacji ryzyka podobnych zdarzeń jak katastrofa budowlana przy al. 1 Maja 23 – informuje.
Z właścicielami kamienic, jak przekazuje MI, toczą się uzgodnienia "na temat możliwości wykonania belki zabezpieczającej fundamenty kamienic. Pozwoli to wykonawcy na bezpieczną kontynuację drążenia". Przedstawicielka MI wskazuje również, że 30 października Rada Ministrów przyjęła sprawozdanie z realizacji Krajowego Programu Kolejowego nowelizując dokument. To spowodowało zabezpieczenie dodatkowych środków na finansowanie łódzkiej inwestycji.
Komunikacja inwestor – wykonawca oparta o oświadczenia medialne Warto wspomnieć, że kilkanaście dni temu mieliśmy kolejną odsłonę dialogu pomiędzy inwestorem i wykonawcą, opartego o oświadczenia medialne.
PKP PLK twierdziły, że styczniowy termin uruchomienia TBM Katarzyny jest nadal nierealny. Natomiast
PBDiM zwracało uwagę, że tylko od realizacji zadań po obu stronach zależy sprawne ukończenie inwestycji.
PKP PLK potem wydały kolejne oświadczenie, z którego dowiedzieć się mogliśmy, że "
działania zamawiającego są zgodne z prawem i z zasadami transparentności", a 26 listopada zarządca infrastruktury przedstawił wykonawcy w ramach prowadzonych mediacji propozycję waloryzacji wynagrodzenia. Trwający od 2023 roku proces mediacyjny nadal nie został zakończony.